17 maj 2013

Ge mig arsenik

Titel: Ge mig arsenik
Författare: Klara Krantz
Antal sidor: 200
Utgivning: Alfabeta, 2013
ISBN: 978-91-501-1499-7 (kartonnage)


Goodreads
Betyg:
3/5


Tack Alfabeta för recensionsexemplar!

Femtonåriga Elisabeth åker in till city för att köpa en dagbok. Men när hon kommer hem till förorten Säby sent på eftermiddagen har hon snott världens snyggaste skrivbok, sett Håkan Hellström spela på Mega Store och bytt namn till Elsa. Upprymd av sitt stadsbesök tänker hon börja ett nytt liv. Hejdå tragik, hejdå ensamhet. Ge mig nåt som tar mig någonstans.

När jag läste Ge mig arsenik fick det mig att återvända till när jag var femton. Hur man plötsligt är en före detta vän med sin bästis och inte har några vänner vid sin sida, drömmer om att bli författare, att försöka ta sig igenom den jobbiga tonåren och bara väntar på att komma iväg från högstadiet. Jag gillade Elsa/Elisabeth, jag kände verkligen med henne. Så här kan det vara för en tonåring som fortfarande inte vet vem hon är, men för stunden är den hon är, ett geni-författare-superhjälte.

2 kommentarer:

  1. […] Ryan 37. The Body Finder av Kimberly Derting 38. Springfloden av Cilla & Rolf Börjlind 39. Ge mig arsenik av Klara Krantz 40. Legend av Marie Lu 41. Halvblod av Sofie Trinh Johansson 42. Glöm inte att […]

    SvaraRadera
  2. […] Divergent och Insurgent* av Veronica Roth. (recensioner) Tyst* av Hanna Harrington. (recension) Alice i Zombielandet* av Gena Showalter. (recension) De odödligas regler* av Julie Kagawa. Nattfjärilen*, Häxmästaren* och Havsdrottningen* av Saskia Walker. Giftet*, Magin* och Elden av Maria V. Snyder. (recensioner) Den nya människan* av Boel Bermann. (recension) Lika delar liv och luft av Sara Jungersten. Ge mig arsenik* av Klara Krantz. (recension) […]

    SvaraRadera