25 juni 2013

Rör mig inte!

Titel: Rör mig inte!
Originaltitel: Shatter Me
Serie: Shatter Me #1
Författare: Tahereh Mafi
Översättare: Carina Jansson
Antal sidor: 302
Utgivning: B. Wahlströms, 2012
ISBN: 978-91-32-16049-3 (inbunden)
Inbunden: Adlibris | Bokus | Bokia
Pocket: Adlibris | Bokus | Bokia
Ebok: Adlibris | Bokus | Bokia


badge1
Betyg:
4/5


Juliettes beröring är dödlig och hon har inte rört eller blivit rörd av någon på flera år. Det har gått 264 dagar sedan hon blev inlåst på ett mentalsjukhus, 264 dagar sedan hon pratat med någon. Det enda som håller hennes hopp uppe är en vit fågel som hon drömmer om. En dag får hon en cellkamrat som hon känner igen från skolan - Adam. Kort därefter släpps hon ut ur mentalsjukhuset, men det kommer med ett pris. Hon förväntas bli ett vapen för Återetablissemanget. Kommer hon att anta eller stå emot planerna som är utsatta för henne?

Jag kände mig faktiskt lite spänd inför att börja läsa Rör mig inte! då jag har sett att den fått väldigt bra betyg. I början blev jag lite irriterad på de överstrukna orden/meningarna och upprepningarna av ord och meningar, lite sådär metaforiskt var det också. Men desto mer man läste desto mer kändes det naturligt för det hörde till Juliettes tankar. Jag uppfattade så att de överstrukna orden/meningarna var sådant som Juliette egentligen menade, men inte kunde tänka eller säga högt.

Warner. Warner är en sådan karaktär som man älskar att hata. The bad guy som verkar vara tuff, grym, ond osv, men egentligen så behöver han bara lite kärlek, någon som förstår honom, någon vid hans sida
(och jag brukar oftast falla för sådana karaktärer i tv-serier, t.ex. Klaus♥ i TVD). Jag gillar Adam med Juliette - på något sätt känns de rätta för varandra med tanke på deras förflutna "tillsammans", men däremot är Warner en intressantare karaktär än vad Adam är. Warner är någon som jag inte kunde få ur tankarna efteråt och jag vill veta mer om honom. Och jag gillade vissa scener med honom och Juliette tillsammans. Däremot så hoppas jag att han inte blir helt hopplös och överdrivet besatt av Juliette i andra boken.

Det kändes dock att boken gick mer ut på karaktärerna, deras handlingar, tankar och kärleken, och inte lika mycket på hur världen är uppbyggd. Men det som kom fram tyckte jag lät ganska intressant och att det tydligen ännu var "work in progress" med Återetablissemangets övertagning av samhället. Jag hade gärna vetat mer om världen då jag vill veta hur, när och varför en värld blivit till och vem personen som är bakom det hela.

De sista kapitlarna av boken fick mig verkligen intresserad för då kom det fram en ny sida av bokens värld. Något som jag inte ens hade tänkt på att skulle kunna komma fram medan jag läste boken och jag ser verkligen fram emot att läsa Rädda mig inte! och se hur det kommer att fortsätta när det gäller både handlingen och karaktärerna.

Sist och slutligen så gillade jag boken, men jag älskade den inte och fick inte lika mycket utav den som jag hade hoppats. Den kunde ha varit något mer, men ändå så vet jag inte hur man kunde ha ändrat på det så det velar mellan 3.5 och 4 av 5 stjärnor.

Andra delar i serien:
1. Rör mig inte!
1.5 Destroy Me
2. Rädda mig inte!
2.5
3.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar