17 juli 2013

Alice i Zombielandet

Titel: Alice i Zombielandet
Originaltitel: Alice in Zombieland
Serie: White Rabbit Chronicles #1
Författare: Gena Showalter
Översättare: Olov Liljeborg
Antal sidor: 423
Utgivning: Harlequin, 2013
ISBN: 978-91-640-7798-1 (danskt band)
Danskt band: Harlequin | Adlibris | Bokus | Bokia


badge1
Betyg:
4/5


Tack så mycket till Harlequin för recensionsexemplaret!

Det börjar när lillasystern Emma försöker få Alice att övertala föräldrarna att hela familjen ska gå på Emmas dansuppvisning som är på gång ända in till kvällen. Deras pappa ser monster som ingen annan ser och låter ingen i familjen vistas utomhus när det blivit mörkt och deras mamma försöker vara hans stöd så gott det går. När de på väg hem från dansuppvisningen tar en genväg genom kyrkogården och hamnar i en bilolycka önskar Alice att hon låtit bli att övertala föräldrarna.
Monstren finns på riktigt och de måste bekämpas.


Alice i Zombielandet är en bok som jag inte hade tänkt läsa varken på engelska eller svenska eftersom den inte direkt fångade mitt intresse, men när jag fick den som recensionsexemplar från Harlequin så tänkte jag att varför inte när man en gång fått boken. Jag visste inte riktigt heller vad boken handlade om förutom att det var om zombies. Jag kan väl säga att jag blev ganska överraskad över att jag redan från början gillade vad jag läste. Ibland kunde jag växla mellan känslan att den inte är den bästa bok jag läst, men att den sist och slutligen ändå är ganska unik och intressant. Under en kväll läste jag över 240 sidor och så mycket brukar jag ganska sällan lyckas läsa på en kväll.

Alice är en stark karaktär. Hon är sådan som vågar stå upp emot de farliga killarna i den nya skolan utan att backa undan. Det säger väl ganska mycket redan, eftersom de flesta knappt vågar titta på dem. Självklart blev jag väldigt nyfiken på vad Cole var för någon samtidigt som Ali blev nyfiken på honom. Deras..första möte var ju något speciellt ;) Cole är ju såklart den snygga och badass ledaren för den farliga gruppen i skolan. Jag gillade kemin mellan Ali och Cole. Ali lät sig inte bli körd av honom och jag tror att han också uppskattade att hon var lite tjurig och vågade slåss.
Andra karaktärer som jag gillade väldigt mycket var Emma, Kat och Alis morföräldrar. De var alla så härliga och roliga. Morföräldrarnas försök att använda sig av ungdomars slang och deras korsförhör när Ali tog hem någon kille var lite sådär pinsamt roligt. När Kat hade sin "situation" hade jag missförstått henne helt och hållet, är så glad att det inte var vad jag hade trott att det var. Och lilla, söta Emma - en liten ängel.

Förutom kärlek och vänskap så finns det även en gnutta med actionfylld zombiekilling och ett ytterligare hot som måste utplånas. Jag tyckte idén med zombies och dess värld var verkligen intressant, det är väldigt olik vad man är van vid när det gäller zombies. Jag skulle vilja veta ännu mer om världen i kommande böcker. Jag ser redan fram emot att läsa andra boken i serien, Through the Zombie Glass, som ges ut i september men jag kommer att vänta på den svenska översättningen.

Andra böcker i serien:
1. Alice i Zombielandet
2. Through the Zombie Glass

2 kommentarer:

  1. […] av Kerstin Gier 63. Tyst av Hannah Harrington 64. Änglarnas kamp av Becca Fitzpatrick 65. Alice i Zombielandet av Gena Showalter 66. Wither av Lauren DeStefano 67. Magin av Maria V. Snyder 68. The Summer I […]

    SvaraRadera
  2. […] (recensioner) Tyst* av Hanna Harrington. (recension) Alice i Zombielandet* av Gena Showalter. (recension) De odödligas regler* av Julie Kagawa. Nattfjärilen*, Häxmästaren* och Havsdrottningen* av […]

    SvaraRadera