25 november 2013

Drömgångare

Titel (serie): Drömgångare (Bone Season #1)
Originaltitel: The Bone Season
Författare: Samantha Shannon
Översättare: Lena Jonsson & Emma Jonsson Sandström
Antal sidor: 488
Utgivning: Modernista, 2013
ISBN: 978-91-7499-256-4 (inbunden)

badge1
Betyg: starstarstarstarhalfstar

Tack så mycket till Modernista för recensionsexemplaret!

Handling:
Paige Mahoney vet inte själv gränserna för sin förmåga. Hotad i en kontroll i t-banan råkar hon döda en vakt. Att undkomma kommer i princip att vara omöjligt. Ingen är efterlyst av Scion särskilt länge.

Året är 2059. Det är tvåhundra år sedan Scion inrättades i Storbritannien; som ett säkerhetssystem, men alla vet vad det i själva verket är – en ockupationsmakt, ett växande imperium. Sedan hon var 16 har Paige arbetat åt Jaxon Hall i Londons kriminella undre värld. Hennes jobb är att skaffa information genom att bryta sig in i folks medvetanden. Paige är nämligen klärvoajant och därtill av en ytterst sällsynt sort: hon är drömgångare. Enligt Scion begår hon högförräderi bara genom att finnas till.

Exakt hur åtråvärd hon är för sin fiende kommer hon tids nog att bli varse. (Modernista)

Tankar:
Drömgångare var en av de böckerna som jag såg fram emot att läsa under hösten och jag blev överraskad hur bra och originell den var. Konceptet kändes fräscht och nytt på något sätt. Den hade några typiska slag från andra diverse dystopiska världar, inbakat med något helt nytt. Jag tror inte att jag har läst en så fascinerande värld på väldigt länge. Det är underbart när man kommer över böcker som överraskar en och man vill bara veta mer om denna värld och hur den fungerar. Shannon har lyckats med det.

Ibland kunde jag bli förvirrad eftersom det var så mycket nytt att ta in och den innehöll en hel del termer som hör till bokens värld, men tack vare ordlistan (som finns längst bak i boken) kunde man koppla ihop och förstå ordens betydelse medan man läste. Så jag rekommenderar att man kollar upp dem så att man har en uppfattning om vad de olika orden betyder för annars tror jag att det kan vara svårt att hänga med. Även nu är jag lite smått förvirrad över vilken slags "monster" det egentligen är, känns lite så att man själv får bestämma utifrån det man läser och jag gillar att vissa saker inte är helt självklara ännu. Fängelsestaden tycker jag är rätt så fascinerande med sitt system, men samtidigt hemsk med grymma ledare och vakter som gör vad de vill mot de fångatagna.

Drömgångare är den första boken av en planerad serie på sju böcker, än så länge har Shannon fått kontrakt för de tre första böckerna. Jag undrar dock om det verkligen behövs sju böcker. Serien har stor potential med världen som hon byggt upp, men då måste också en del bitar bli ett snäpp vassare för att det inte ska kännas att det bara är som påfyllnad. Jag känner också att karaktärerna och relationer kunde behöva lite mer djup än vad man fick. Det kunde ibland kännas lite kliché aktigt just på grund av karaktärerna. Trots det gillade jag Paige, Väktaren och några av de andra karaktärerna. Speciellt i början då inte ens Paige visste vad hon var kapabel till (jag gillade också att hon var 19 år och inte 16 år) och när Väktaren var ett stort mysterium. Sedan kändes det som om vissa saker gick lite för snabbt framåt. Men vi har ju ingen aning om vad Shannon har i beredskap för oss och jag hoppas hon kommer överraska mig med varje bok.

Eftersom jag verkligen gillade vad jag läste och knappt kunde lägga boken ifrån mig, ser jag verkligen fram emot att läsa fortsättningen och håller tummarna att andra boken släpps inom nästa år. Jag vill veta hur det fortsätter där vi lämnades och vad som kommer att hända framöver.  Filmrättigheterna har även sålts och jag hoppas det kommer några nyheter om skådespelare och eventuell datum/år för den snart. Medan jag läste spelades det hela tiden scener i huvudet så jag tror det skulle kunna bli en riktigt bra film. Ni som har läst Drömgångare, vad säger ni om en film?

Boktrailer:
Andra böcker i serien: 1. Drömgångare 2. Untitled 3. Untitled

2 kommentarer:

  1. […] (recension) Helioskatastrofen* av Linda Boström Knausgård. Drömgångare* av Samantha Shannon. (recension) Gone Girl* av Gillian Flynn. Svarthuset* av Peter May. Status 12 av Martin Melin. Glöm inte att […]

    SvaraRadera
  2. […] har den andra boken i The Bone Season serien fått en titel, handling och utgivningsdatum! Drömgångare var en av mina favoriter under 2013 och jag har så väntat på att få någon information om andra […]

    SvaraRadera