Recension: Shift

Antal sidor: 566
Utgivning: Century, 2013
ISBN: 9781780891217 (kartonnage)
Goodreads
Betyg: starstarstarhalfstarblankstar 3.75

Recensionen innehåller spoilers!

In a future less than fifty years away, the world is still as we know it. Time continues to tick by. The truth is that it is ticking away. A powerful few know what lies ahead. They are preparing for it. They are trying to protect us. They are setting us on a path from which we can never return.

liner
Jag läste första boken Wool i höstas och tänkte att det äntligen var dags att läsa vidare på serien. Shift är egentligen en prequel till Wool, men ska läsas efter den första boken (Wool). Jag kommer inte att berätta alltför mycket för det är bäst att inte veta för mycket innan man kastar sig in i Shift.

I Shift får man följa med från allra första början hur den här seriens värld blev till, varför den egentligen blev till, vem som var bakom det hela och vad som hände ända fram till var Wool slutade. Jag kan säga att jag blev minst sagt förvånad över årtalen... Det är tre eller fyra karaktärer som man får följa från olika silon och se hur världen i deras silo är innan och efter att ett kaos bryter ut. Och hur de olika silon egentligen lever, t.ex. silo 1 (huvudsilon) har ett litet annat system än de övriga silon. Det är så intressant och fascinerande med den här världen som byggts upp, det finns mycket som man skulle kunna diskutera.

Då och då blir det lite spännande scener, men jag tycker att Shift (och Wool) överhuvudtaget har ett ganska lugnt tempo där man mest får följa med handlingen eller karaktärerna i deras ensamhet och tankar. Trots att jag gillade den så nådde den inte riktigt upp till 4 stjärnor. Jag fastnade inte riktigt för karaktärerna helt och hållet och ibland kunde jag tycka att det fanns dialoger eller scener som man kanske kunde ha klarat sig utan. Eller scener och detaljer som för mig var lite oklara och kanske hade behövt lite mer bakgrundsinformation eller djup.

Slutligen rekommenderar jag ändå den här serien för den är samtidigt både fascinerande och komplex. Jag ser verkligen fram emot att få avsluta serien med Dust. Vad som helst kan hända nu när man har sett en synvinkel från flera olika silon och människor. Själv hoppas jag bara på det bästa.

(Spoiler)När jag läste Wool hade jag inte riktigt någon aning om hur lång tidsperiod egentligen hade gått från första början tills händelserna i Wool (fast det säkert nog nämndes).  Över 250 år som har gått sedan silo:na byggdes. Och de människor som planerat detta har faktiskt levt så länge genom att ha blivit nedfrysta. Känns så konstigt, och det som lämnade mig lite förundrad var att kort efter de blev uppväckta var de varma, efter 15 minuter så var de uppe och gick omkring, kände sig kanske visserligen lite stela, men jag tyckte själv att tiden kändes ganska kort efter att ha varit frusen i 100 år.

En annan sak som jag tyckte var lite oklart. Man vet att det finns 50 silon, vilket jag tror representerade de 50 staterna i USA, lyckades de verkligen få precis alla invånare i landet ner i respektive silon för inte kan de väl ha lämnat kvar människor uppe på marken som sedan kan ha styrt över landet hur de vill? Hur är det med länderna i övriga världen? Har de tagit beslag på landet, men inte av någon anledning fått tillgång till området var silona är eller är det total öde? Jag skulle gärna få svar på de här frågorna för att veta hur de verkligen kan driva sådana här silon när det finns människor ute i världen som fortfarande lever fritt uppe på markytan. Eller har varje land lyckats bygga sådana här silon också? Kanske man inte borde tänka utanför boxen (landet), men ibland blir sådant här och gnagar på en.(/Spoiler)

Andra böcker i serien:
1. Wool
2. Shift