13 september 2014

Shadow and Bone

Titel: Shadow and Bone
Serie: The Grisha #1
Författare: Leigh Bardugo
Utgivning: Henry Holt and Co., 2012


Efter att ha hört så mycket gott om The Grisha trilogin bestämde jag mig för att äntligen läsa Shadow and Bone. Jag visste inte riktigt vad den handlade om, men den överraskade mig, jag föll verkligen för den här boken och världen! Det fanns så mycket av varje och jag ville knappt lägga ifrån mig boken när jag väl börjat. I början var det ganska mycket att ta in då man introduceras till en helt ny värld med en hel del nya benämningar (så det gäller att hänga med när man läser), men språket gör ändå att det är enkelt att läsa och ta åt sig när man väl fått grepp om saker och ting. Jag älskade den ryskinspirerade världen som Bardugo har byggt upp. Grisha är en så kallad second army, med unika magiska förmågor, till kungens mänskliga armé. Grisha bär en kefta (så snygga!), som visar till vilken av de 5 olika klasserna de tillhör (och även inom de olika klasserna pågår det dispyter).

Från början är Alina lite tillbakadragen och en aningen osäker, men när hon väl får lära sig om sin förmåga växer hon under bokens gång till att bli självständig och stark. När det gäller kärleksfigurerna så gillade jag förhållandet mellan Alina och Grishaledaren Darkling, kanske mest eftersom jag själv var så..intrigued av den mystiska Darkling. Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om honom, men han är en komplex karaktär (som gör att det blir komplicerat för en själv /bookcrush). Vänskapen (och en romans) mellan bästa vännen Mal och Alina var speciell då de känt och varit med varandra sedan de var små barn, men jag kände kanske inte en samma sorts passion/förståelse mellan dem som mellan Alina och Darkling när det gällde att ha en magisk förmåga. Förutom huvudkaraktärerna så gillade jag även Genya, som jobbar på hovet, väldigt mycket. Hon var skarptungad och brydde sig inte om vad andra tyckte och tänkte om henne, men samtidigt kändes hon lite splittrad på grund av sin uppväxt. Vill gärna läsa mer om henne i fortsättningen.

Shadow and Bone är en aningen mörk, unik och beroendeframkallande, en blandning av action, romantik, spänning och fantasi! Tempot var delvis kanske lite långsamt på vissa ställen, men inget som störde mig. Jag har även hört att serien bara blir bättre och bättre för varje bok så ser verkligen fram emot att fortsätta med Siege and Storm snart.

Jag läste även novellen The Tailor (#1.5) och oh my. Visserligen kunde man ju gissa till sig det lite från en scen mot slutet av Shadow and Bone, men det kom ändå som en liten överraskning.

Betyg: 5 av 5

Andra böcker i serien:
0.1 The Demon in the Wood
1. Shadow and Bone
1.5 The Tailor
2. Siege and Storm
2.5 The Too-Clever Fox
2.6 Little Knife
3. Ruin and Rising

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar