28 december 2014

Recension: En julsaga av Charles Dickens

Titel: En julsaga (eng. A Christmas Carol, 1843)
Författare: Charles Dickens
Översättare: Nils Holmberg
Utgivning: Modernista, 2014 (tack så mycket Modernista för recensionsexemplaret!)


Jag har läst ganska få klassiker hittills, men det är något som jag vill ändra på så när jag fick En julsaga av Modernista blev jag väldigt glad. Jag måste erkänna att jag inte ens visste vad den här handlade om och hade inte ens sett nån av filmerna. Shame on me, jag vet.

En julsaga handlar om Ebenezer Scrooge, som är en ensam, mycket snål och bitter man och han förstår inte varför alla glädjer sig över julen så. På julaftonskvällen får han besök av sin döde arbetspartners ande, Marley, som berättar att tre andar kommer att besöka Scrooge för att ge honom en sista chans att förändra sitt liv.

När man följer resorna med andarna får man se Scrooges olika livssituationer från en liten pojke till den han är nu, och vad han går miste om genom att vara så som han är. Fastän mitt första intryck var att den är en aningen kuslig, så tycker jag ändå att den är rätt så mysig, fylld med julkänsla och budskap som man ska ta vara på. En så kort bok, men med så mycket mening! 

För några veckor sedan såg jag även filmatiseringen (2009) av boken och jag gillar den här klassikern ännu mer än vad jag redan gjorde. En julsaga är definitivt en bok som jag tänker läsa varje jul.


2 kommentarer:

  1. Jag har tänkt göra det till en tradition att läsa den här varje jul, men har inte ens skaffat boken ännu :P. Nästa år!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag du ska göra, och ja, det finns ju alltid nästa år! ^^

      Radera