18 januari 2015

Bokbloggsjerka - när började du läsa?



Den här gången får vi från Annika frågan: När började du läsa och varför fortsatte du att läsa så mycket som du gör?

I min familj så har läsningen inte varit så stark så jag har inget direkt minne från när jag började läsa. Jag minns att vi hade massor med Disneyböcker i min bokhylla och att jag prenumererade på Kalle Anka, det var det. Men jag har några minnen som fick fart på mitt eget läsande. Jag gick i lågstadiet i en by och en gång i månaden så kom bokbussen och besökte skolan så därifrån lånade jag alltid några böcker (typ Frans och sådana). I mitten av lågstadiet var jag hästtokig så då prenumererade jag på Pollux och slukade i mig böckerna man fick i paketen.
Ett annat minne är min kusin som hade hyllor fullproppade med böcker hos min mormor och jag var alltid där och beundrade hennes samling (som nästan alla var på engelska). Det är också tack vare henne som jag började läsa böcker på engelska eftersom hon under min lågstadie-högstadietid bodde i England och skickade med jämna mellanrum Charmed böcker till mig. I högstadiet så började jag även prenumerera på Funtasie Club och även där slukade jag i mig alla böcker jag fick. Men jag har inget minne av att jag besökte biblioteket aktivt under högstadietiden.

Efter högstadiet så tog jag tydligen en paus från läsandet. Jag vet inte varför, men i ungefär 5 år läste jag knappt en enda bok per år. Jag förstår inte hur jag klarade av att inte ha böcker i mitt liv.. Någon gång vid 2011, tror jag, så började jag sakta komma in i läsandet igen. Nu kan jag inte ens tänka mig att inte alltid ha en bok bredvid mig som jag kan läsa. Att kunna slukas in i en annan värld från min egna verklighet är något av det bästa som finns med böcker. Just nu njuter jag bara av att få läsa och ha böcker omkring mig.  

6 kommentarer:

  1. Jag hade också en ganska lång svacka i början av 2000-talet. Det kanske hör till :)

    SvaraRadera
  2. Jag har haft flera läsvackor i samband med att jag fått barn. Varje gång kändes det tomt men utan att jag riktigt vetat varför.

    SvaraRadera
  3. Att ha möjlighet till böcker och att läsa är fantastiskt! Jag läste inte heller speciellt mycket böcker som liten, men vi hade Bamsetidningar som jag läste. :)

    SvaraRadera
  4. Åh, är det du som har gjort bilden? Bokbloggsjerkan? Tycker den är väldigt fin & lite roligare än boksymbolen som de flesta andra använder!

    Om jag börjar med bokbloggsjerka, kan man få låna bilden? :) länkar självklart till dig!

    SvaraRadera